"Lidské tělo"
Již pár týdnů nás můžete sledovat při vědeckém zkoumání lidského těla.
A jak to už u nás bývá zvykem,
po společném základu se dětem otevře prostor vlastní představivosti a kreativitě.
Jejich jediným úkolem v tomto projektu bylo využít všech dosavadních vědomostí a dovedností,
případně si vyhledat jiné zajímavosti, a vytvořit prezentaci k dané soustavě lidského těla tak,
aby byla názorná, poučná, aktivní, nenucená, podaná zábavnou formou...
Vždy si měly děti vyrobit svou výukovou nástěnnou tabuli - plakát.
Zda jako hlavní linii zvolí power point, bylo na jejich rozhodnutí,
ale pro vizualizaci tématu usoudily, že je to dobrá volba.
Technická podpora byla v mých rukou, ale i ta měla své hranice
- poslala-li skupina svou prezentaci, obrázek, odkaz na video... měla ji tam.
Naši Daltoňáci mají bohaté zkušenosti s prezentováním a moc dobře vědí,
že čím více pomůcek, modelů a názorných příkladů si připraví, tím více zaujmou diváky.
A tak se také stalo.
Vzhledem k oněm zmiňovaným zkušenostem nebudou mít letos děti možnost,
volit si třídy, které by pozvaly.
Pozvou naprosto všechny a je pouze na oslovených hostech, zda pozvání příjmou či ne.
Končí náš pětiletý daltonský cyklus a děti by se měly umět vypořádat
s jakkoliv věkově odlišným obecenstvem
a dle toho si svou prezentaci poupravit.
Což si vyzkoušely právě v tomto projektu, neboť naši hosté se pohybovali v rozmezí 4 - 14 let,
o dospělých hostech ani nemluvě (učitelé, rodiče, prarodiče či jiní rodinní příslušníci, přátelé a známí).
Na záznamech, které si nehrají na umělecké dílo :o),
můžete sledovat dva typy projektu - verzi pro předškoláky a prvňáky
a verzi odbornější pro všechny ostatní hosty.
Ale i ta odbornější verze se lišila podle nálady posluchačů, jejich věku...
Prostě byl to koncert dokonalé přípravy aktuálně doplňované improvizací.
A teď trocha čísel.
Protože se mne mnozí ptali, jak dlouho jste tohle připravovali,
tak jsem se musela vrátit na úplný začátek :o)
Lidské tělo je součástí učiva Přírodovědy pro 5. ročník, my jsme si ho jen rozšířili.
V českém jazyce jsme hovořili o vnitřním světě člověka (nálady, vlastnosti...),
popisovali ho, psali tvořivé psaní, nezapomínali na pravopis,
setkávali se s různými rčeními o člověku, vytvářeli pozvánku.
V matematice jsme se setkávali s různými "lidskými" mírami - měřili jsme čas i délku,
vážili se, porovnávali, počítali různé průměry, bravurně jsme zvládli operace s desetinnými čísly.
Ve vlastivědě jsme se věnovali krajům České republiky a zkoumali,
co vše člověk dokáže ve společnosti v níž žije.
V pracovní výchově jsme vyráběli modely k našim prezentacím,
ve výtvarné výchově jsme si vyzkoušeli tvorbu portrétu
- polovina obličeje, jak ji vidíme my a druhá zase jako svalová tkáň nebo kostra,
kreslili jsme rentgenový snímek, vytvářeli plakáty...
Tématu Lidské tělo jsme věnovali sedm týdnů
a z toho děti 1 týden intenzivně pracovaly na vlastní prezentaci
a 1 týden intenzivně prezentovaly.
Naším uměle vytvořeným přednáškovým sálem
prošlo během čtyř dnů 454 hostů.
Krásné číslo.
A teď si uvědomme, že naše děti mají 10 let :o)
Děkujeme, že jste přišli a příště se uvidíme ve vesmíru :o)
AndreaŠ.
A pokud vás zajímá, jak jsme na projektu pracovali, určitě klikněte na našeho tanečníka.
Asi se uklikáte, ale berte to jako cvičení vaši jemné motoriky :o))
Ve sborníčku tvořivých psaní si také můžete přečíst,
jak se asi cítí jednotlivé části našeho těla.